INLOGGEN
Ga naar de website Scratch.mit.edu
Klik op inloggen en vul je naam en wachtwoord in.
Verander de taal naar Nederlands bij de wereldbol.
Ga naar 'Maak'.
Hoe kun je:
sprites kiezen
sprites laten bewegen
achtergrond veranderen
spel stoppen
puntentelling
sprites van kleur laten veranderen
Haal de sprite weg door op het prullenbakje bij de sprite te klikken.
Voeg de sprites 'ball 'en 'paddle' toe.
Met de zoekbalk linksbovenin kun je makkelijk zoeken naar de sprites.
Verander de achtergrond naar 'Wall 1'.
Ook nu kun je weer de zoekbalk gebruiken.
Sleep de blokjes op het scriptveld.
Je bal gaat nu horizontaal bewegen nadat je op het groene vlaggetje hebt geklikt. De bal start ook iedere keer in het midden van het scherm.
Let erop dat de sprite 'ball' is geselecteerd!
Sleep het blokje op het scriptveld en verander de waarde.
Je bal gaat nu kriskras bewegen nadat je op het groene vlaggetje hebt geklikt.
Voeg het blokje toe aan de codes van opdracht 4.
Sleep de blokjes op het scriptveld en verander de waarde.
Je kunt nu je plankje horizontaal bewegen met je muis.
Let erop dat de sprite 'paddle' is geselecteerd!
Het kleine lichtblauwe blokje 'muis x' vind je bij 'Waarnemen'.
Sleep de blokjes op het scriptveld en verander de waarden.
Als je plankje tegen de bal aankomt, dan hoor je een geluidje en verandert de bal van richting.
Let erop dat de sprite 'ball' is geselecteerd!
Ga naar 'Tekenen', klik op 'zet om naar vector' en kies voor 'Lijn'. Verander de omtrek naar 45. Pas de kleur aan naar 0, de verzadiging naar 100 en de helderheid naar 0. Trek onderin de achtergrond een zwarte lijn.
Sleep de blokjes op het scriptveld en verander de waarden.
Als de bal nu op de grond komt (=zwarte lijn), dan stopt het spel.
Let erop dat de sprite 'ball' geselecteerd is!
Met de tabbladen linksboven kom je terug bij het scriptveld.
Maak een nieuwe variabele en noem deze 'Score'.
Sleep de blokjes op het scriptveld en verander de waarden.
Elke keer dat de bal tegen het plankje aankomt, krijg je er een punt bij.
Kijk goed naar het script van opdracht 7 en kijk wat er verandert is. Sleep het blokje op het veld.
Een computer werkt niet met kleurnamen, maar kleurnummers. Dus om van kleur te veranderen moet het kleurnummer veranderen.
Je kunt nog allerlei dingen aan het spel veranderen, zoals:
de positie van de paddle (verplaats deze in het spelscherm omhoog)
de bal en/of paddle kleiner maken (verander de grootte van de sprite)
snelheid van de bal veranderen
bal onvoorspelbaarder maken (gebruik het groene blokje 'een willekeurig getal tussen 35 em 55 graden' in plaats van 'richt naar 90 graden' EN/OF gebruik het groene blokje 'een willekeurig getal tussen 160 en 200' in plaats van 'draai 180 graden')
de kleur van de paddle laten veranderen als deze de bal raakt
de kleur van de paddle en/of bal laten veranderen als de bal de rand raakt
de kleur van de paddle laten veranderen als de bal de grond raakt
de snelheid van de paddle en/of bal groter/kleiner maken
de bal groter/kleiner maken als de paddle en/of rand wordt geraakt
meerdere paddles en/of ballen
Je hebt het spel 'Pong' geprogrammeerd!